Vorige week vertelde ik over Jolanda. Hoe zij haar eigen business runt, een kei is in haar werk en een enthousiaste persoonlijkheid. Haar uitspraak is niet onopgemerkt gebleven: ‘Wat een ander van mijn kleding vindt boeit me niet echt’! Op de foto zie je Jolanda en mij bij de SS Rotterdam.

Feitje: onderzoek wijst uit dat communicatie voor circa 93% non-verbaal is. De overige 7% van onze communicatie betreft wat iemand daadwerkelijk zegt, de inhoud dus. Denk jij ook: ze nemen me maar zoals ik ben? Kleding draagt idioot veel bij over hoe je door anderen wordt ‘gezien’. Ze denken te weten WIE je bent op basis van wat ze zien, welke kleding je draagt, hoe jij je presenteert.

Met dit in je achterhoofd super slim om je voor je werk zo te kleden zoals je gezien wilt worden. Het door jou gewenste imago.

Daar kun je woorden aanhangen zoals: topkwaliteit – betrouwbaar – zorgvuldig – creatief – toegankelijk – professioneel. En dus ook: onverschillig – onbetrouwbaar – slordig – makkelijk – saai etc. 

Door bewust stil te staan bij de verschillende ‘stemmen’ die je laat horen of ‘taal’ die je outfit spreekt kan je bewust kiezen voor het versterken van jouw boodschap.

Toen ik Jolanda de vraag stelde wat is jouw personal brand en wat zou jij willen uitstralen antwoordde ze:

* zelfvertrouwen
* dat ik een expert ben in mijn vak en
* dat ik open sta voor contact en communicatie.

Ter aanvulling op mijn bericht van vorige week hierbij nog enkele tips:

* Neutrale basiskleuren (het woord zegt het al) vormen de basis van je garderobe. Dit is de kleur zwart en alle tinten blauw, bruin en grijs. Een beetje saai wellicht maar tijdloos en altijd goed als basis. Aan jou de uitdaging een combinatie te maken die je uitstraling een oppepper geeft en enorm flatteert.

* Door te combineren met kleur, contrast, verschillende structuren of mooie materialen maak je er een geheel van die je de gewenste onweerstaanbare uitstraling geeft.

* Een fijne garderobe bouw je op vanaf de basis in jouw beste basiskleuren. Ieder seizoen kies je hierbij bijzondere toppers of trendy items binnen jouw kleurenpalet. Dan heb je altijd de juiste basis om je optimaal te presenteren.

Mag ik je een analyse geven op basis van deze 2 foto’s?

Foto links zwart/rood combinatie. Jolanda heeft blond haar en een frisse, lichte uitstraling. Haar kleding is donker van kleur met een helder accent (de rode top).

* Het beeld dat ontstaat is dat hoofd en body los zijn van elkaar. Het is niet één geheel. Wat ontbreekt is harmonie en balans. Harmonie en balans maakt het aangenaam om naar te kijken. Jammer, dit licht/donker contrast is te groot voor haar.

Foto rechts helder medium blauw

* Jolanda’s blonde haar en lichte frisse uitstraling matchen prachtig met de blauwe tint. Het blauw is niet te licht of te donker/zwaar maar voor haar precies goed. Deze blauwtint past perfect bij haar frisblonde haar.

* Qua kleur zie je hier harmonie en balans. Voor de belijning heb ik nog een tip: de halslijn is vrij diep en mag iets hoger vallen. Dan is de lengte van haar gezicht en de diepte van het decolleté meer met elkaar in balans. Top Jolanda!

Interessant? Nog ééntje dan!

Zit je momenteel niet op je streefgewicht? Probeer dan meer balans aan te brengen met kledingstukken.

* Iets wat te dun of te smal is geef je volume. Door breedte te creëren met vorm of print of volume in stof (lekker dik en wollig).

* Iets wat te dik of te breed is laat je smaller ogen door lengte te creëren met vorm of print of soepel vallende stoffen.

Waar Jolanda tenslotte heel blij van wordt is het vooruitzicht dat iemand met verstand van kleur, stijl en uitstraling meekijkt in haar kledingkast. Om andere combinaties te maken met de kleding die ze al heeft en precies te ontdekken wat ze nog mist om zich met zelfvertrouwen te kleden en krachtig te profileren.

Jolanda Damsma van de Killer Content Academy, nogmaals dank voor dit leuke gesprek! 

Spreek ik jou binnenkort? 
Hartelijke groet, Lisette Goes

Post comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *